Τρίτη

Ο Οδυσσέας Ελύτης και πως μπορείτε να τον προσεγγίσετε στην Β τάξη ( διαθεματικό)

 Στα πλαίσια του μαθήματος της γλώσσας και στην ώρα της Λογοτεχνίας , αποφάσισα να μιλήσω στα παιδιά για τον Οδυσσέα Ελύτη.
 Ετοίμασα ένα Ppt με ποιήματά του έχοντας βάλει  έναν γεωφυσικό χάρτη της Ελλάδας και έναν της Ευρώπης στον πίνακα και μετά ξεκίνησα με τα λόγια του:" Αν αποσυνθέσεις την Ελλάδα στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά,ένα αμπέλι και ένα καράβι που σημαίνει: Με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις."
Έχοντας το χάρτη , αναλύσαμε με τα παιδιά την φράση αυτή παρατηρώντας το που βρίσκεται η Ελλάδα, τι παράγει και τι εξάγει,Αυτό ήταν και η αφόρμηση για την παρουσίαση της ποίησης του Ελύτη.
Επισημαίνω εδώ ότι, την προηγούμενη ,μέρα είχε γίνει μια προεργασία σχετικά με τις μεθόδους αποθήκευσης (κατά την αρχαιότητα) προϊόντων που εμπορεύονταν οι Αρχαίοι Έλληνες( στα πλαίσια της Μελέτης Περιβάλλοντος) ώστε να καταλάβουν γιατί είναι σημαντικά αυτά τα στοιχεία για την Ελλάδα.
Κατόπιν περάσαμε στο ποιος ήταν ο Οδυσσέας Ελύτης και ξεκίνησα με την παρουσίαση ενός αγαπημένου ποιήματος ακριβώς γιατί συμβολίζει την Ελλάδα. "Το Τρελοβάπορο" .Το συγκεκριμένο ποίημα ,παρότι είναι συμβολικό , πιθανότατα λόγω της προεργασίας , έβαλε τα παιδιά να αναγνωρίσουν ως "Τρελοβάπορο" τη χώρα μας η οποία ταξιδεύει ανάμεσα σε 3 πελάγη( Αιγαίο, Ιόνιο και Λιβυκό) οπότε προσεγγίσαμε και τον συμβολισμό ο οποίος αναφέρθηκε χωρίς όμως προεκτάσεις λόγω του ότι ακόμα δεν έχουν αναπτύξει αφαιρετική σκέψη.Μάλιστα ανέφερα και το βιβλίο " Γλάρος Ιωνάθαν" που αποσπάσματά του είχαμε διαβάσει ήδη και γνώριζαν ότι ο γλάρος συμβολίζει τον άνθρωπο που προσπαθεί να φτάσει πέρα από εκεί που πιστεύουν ότι φτάνει.
Το συγκεκριμένο ποίημα, έγινε αφορμή να συζητήσουμε για τους πολέμους , για τις δυσκολίες που πέρασε η χώρα μας( γνωρίζουν ήδη από τις σχολικές γιορτές για την Επανάσταση του 1821 και τον πόλεμο του 1940) οπότε τα παιδιά  το κατάλαβαν ακόμα περισσότερο.
Κατόπιν περάσαμε στην ανάγνωση του κάθε ποιήματος .Αμέσως μετά την ανάγνωση ακούγαμε και τη μελοποίηση τους . Αυτό έγινε για όλα τα ποιήματα. Δεν στεκόμασταν στην διεξοδική ανάλυση κάθε ποιήματος αλλά  κάθε τι που έκανε εντύπωση τα ίδια τα παιδιά το συζητούσαμε
Ερωτήσεις του τύπου
-"Σε τι αναφέρεται ο ποιητής;"
-"Τι του έχει κάνει εντύπωση πιστεύετε και έγραψε αυτό το ποίημα;"
-"Τι ένιωσε και έγραψε το συγκεκριμένο ; " κλπ
ήταν από τις ερωτήσεις που χρησιμοποιήθηκαν.
Στο τέλος το ποίημά του "Θαλασσινό τριφύλλι"χρησιμοποιήθηκε ως εργασία. Αφού διαβάστηκε τα παιδιά κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις πάνω στο ποίημα ενώ αφού τελείωσαν έχοντας σε επανάληψη όλα τα τραγούδια , ζωγράφισαν αυτό που ένιωθαν ότι ο ποιητής εξέφραζε.Κατόπιν χορέψαμε στην τάξη χρησιμοποιώντας τα μελοποιημένα ποιήματά του.

(Πεδια σύνδεσης με άλλα μαθήματα.
Ιστορία, Μελέτη, εικαστικά, μουσική, χορός,)

Τα τραγούδια που αναφέρονται στο ppt μπορείτε να τα βρείτε όλα στο you tube και να τα κατεβάσετε στον υπολογιστή σας.


ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΆΝΩ ΣΤΟ ΠΟΙΗΜΑ "ΘΑΛΑΣΣΙΝΟ ΤΡΙΦΥΛΛΙ"
ΤΟ PPT ΜΕ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...