Τρίτη

Ένας Πλανήτης -Μια Ευκαιρία.Συμμετοχή στον 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών Μικρού Μήκους.

Στα πλαίσια των καινοτόμων δράσεων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ,ένα από τα προγράμματα  που αναλάβαμε να εκπονήσουμε για το σχολικό έτος 2012-2013  ,περιλαμβάνει και τη δημιουργία μια μικρής τηλεταινίας  που ταυτόχρονα θα  είναι και  η συμμετοχή μας στον 3ο  πανελλήνιο διαγωνισμό ταινιών μικρού μήκους «Ένας πλανήτης… μια ευκαιρία» που συνδιοργανώνουν η Διεύθυνση Α/θμιας Εκπ/σης Ν. Σερρών, η Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόρασης, το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας και η Διεύθυνση Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού .
΄Οπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση στο Blog  της ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗΣ "
"Σκοπός του διαγωνισμού είναι να δοθεί στους μαθητές η ευκαιρία να εκφραστούν καλλιτεχνικά, να γίνουν δημιουργοί, να εξοικειωθούν με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης και να αποκτήσουν δεξιότητες οπτικοακουστικής αγωγής. Ακόμη να γίνουν κριτές, μελετητές και ερευνητές του περιβάλλοντός τους και να ευαισθητοποιηθούν ως προς την ανάγκη προστασίας του πλανήτη και εξασφάλισης όρων αξιοπρεπούς διαβίωσης για όλους τους κατοίκους του."
 Στην Οργανωτική Επιτροπή Διαγωνισμού είναι οι :Χρήστος Κρυστάλλης, Δ/ντής Π.Ε. Ν. Σερρών, Πούλιος Ιωάννης, εκπαιδευτικός, Συντονιστής Εθνικού Δικτύου Αγωγής Τηλεόρασης
Αντώνης Παπαδόπουλος, Kαλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας Περικλής Βασιλόπουλος, Δημοσιογράφος- Υπεύθυνος Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ΕΡΤ,Μαίρη Μαρκετάκη, Στέλεχος Δ/νσης Εκπ. Ραδιοτηλεόρασης
Χρήστος Ραχιώτης, Υπ. Τηλεοπτικού Προγράμματος Δ/νσης Εκπ. Ραδιοτηλεόρασης,

Το υλικό που θα παραχθεί θα προβληθεί από την ΕΡΤ, στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας, στις Κινηματογραφικές εβδομάδες της Διεύθυνσης Π.Ε. Σερρών , στις επιμορφωτικέςδράσεις του Εθνικού Δικτύου Αγωγής Τηλεόρασης. Ακόμη το τελικό προϊόν μπορεί να αναρτηθεί στο Διαδίκτυο (στην ηλεκτρονική πλατφόρμα www.i-create.gr της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης και στις ιστοσελίδες της Διεύθυνσης Π.Ε. Σερρών
Αξίζει να αναφέρουμε ότι οι ταινίες θα αξιολογηθούν από μια επιτροπή που θα συγκροτηθεί απο τους 4 συνδιοργανωτές που ανέφερα πιο πάνω   και οι καλύτερες ταινίες μικρού μήκους θα βραβευθούν σε  ειδική εκδήλωση στο Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, Πολιτισμού & Αθλητισμού..

  Τον τίτλο και το θέμα της τηλεταινίας μας ,και  ζητάμε συγγνώμη για αυτό , δεν μπορούμε ακόμα να σας το αποκαλύψουμε αλλά  εκείνο που μπορώ να σας πω είναι ότι οι πρόβες ξεκίνησαν εντατικά και το θέμα που πραγματευόμαστε έχει  άμεση σχέση με τον τίτλο του διαγωνισμού..Επίκαιρο και πραγματικό..
  Οι μαθητές μου και εγώ(συμμετέχουν και τα 19 παιδιά) εργαζόμαστε εντατικά για να πετύχει αυτή  η μικρή τηλεταινία. ..Μάλιστα τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα γιατί το σενάριο βασίζεται σε αληθινές στιχομυθίες που κάναμε μέσα στην τάξη και σε προβληματισμούς -διαπιστώσεις που τα ίδια έκαναν κατά τη διάρκεια συζητήσεων μας τις οποίες  επεξεργάστηκα.
  Η ταινία ελπίζουμε να έιναι έτοιμη περίπου στις 13 Φεβρουαρίου..Ο διαγωνισμός λήγει το Μάρτιο του 2013 και τον Απρίλιο θα γνωρίζουμε ποιες συμμετοχές εγκρίθηκαν ως καλύτερες.

 Αυτή μας  η προσπάθεια δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί αν δίπλα μας δεν στεκόταν η διευθύντρια του Σχολείου μας κ.Γούτση Θεοδώρα που μας στήριξε και μας στηρίζει σε κάθε τι που αφορά το άνοιγμα όχι μόνο της τάξης μας αλλά και όλου του Σχολείου  στην κοινωνία .
Ιδιαίτερα όμως , θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον  κ. Ουσταμπασίδη Ιωάννη που ασχολείται επαγγελματικά με τη φωτογραφία και τις βιντεολήψεις στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας καθώς είναι ιδιοκτήτης του "Photo Center" και ο οποίος  δραστηριοποιείται σε όλη την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας...΄Οταν ζητήσαμε τη βοήθειά του τόσο για τον τομέα της σκηνοθεσίας όσο και για την  κινηματογράφηση τη μικρή  μας ταινίας ,δέχτηκε με χαρά.Με την αφοπλιστική φράση κατά τη διάρκεια της συνομιλίας μας "....Πλέον έχει γίνει ανάγκη όσο ποτέ να στηρίζουμε ο ένας τον άλλον ,πόσο μάλλον τα παιδιά που δεν φταίνε σε τίποτα.."επισφράγισε τη συνεργασία μας και μάλιστα προσφέρθηκε να μας βοηθήσει αφιλοκερδώς, ακριβώς γιατί είναι ιδιάιτερα ευαισθητοποιημένος απέναντι στα παιδιά  και μάλιστα πριν προλάβουμε να συζητήσουμε για το οικονομικό θέμα....Δεν μπορώ λοιπόν  να μην εκφράσω τις θερμές μου ευχαριστίες  για την εθελοντική προσφορά του και για το χρόνο που θα αφιερώσει σε μας  καθώς χωρίς αυτόν δεν θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε το μικρό μας καλλιτεχνικό έργο..
.
Γονείς φίλοι και αναγνώστες μας δεν ζητάμε πολλά..Σας ζητάμε μόνο να μας  ευχηθείτε "Καλή Επιτυχία"..Ελπίζουμε και θέλουμε  να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα  και θα προσπαθήσουμε για αυτό αλλά  ακόμα και αν δεν φτάσουμε στο τέλος ,εμείς θα έχουμε κερδίσει ήδη πολλά μόνο και μόνο από τη συμμετοχή μας σε έναν τέτοιο διαγωνισμό..

Πέμπτη

Κριτήρια διαιρετότητας,ετερώνυμα κλάσματα και ΕΚΠ..

Αυτή τη βδομάδα το βάρος στα μαθηματικά έπεσε στα κεφάλαια για τα κριτήρια διαιρετότητας,στα ετερώνυμα κλάσματα και στο ΕΚΠ..Η εισαγωγή έγινε σε αυτά μέσω ενός βίντεο που ακολουθεί παρακάτω για να μπόυμε πιο εύκολα στην έννοια των ετερώνυμων κλασμάτων χωρίς όμως να εμβαθύνουμε ιδιαίτερα στα ετερώνυμα αλλά σε όσα έπρεπε να γνωρίζουμε πριν φτάσουμε στις πράξεις..Πχ μέσα αναφέρονται και αναφερθήκαμε και μεις στα ισοδύναμα κλάσματα,στα κριτήρια διαιρετότητας και φυσικά στο ΕΚΠ..Κάθε μάθημα πήρε σχεδόν μια ώρα εκτός από το ΕΚΠ που χρειαστήκαμε το δίωρο των μαθηματικών καθώς μας έδωσε και το χρονικό περιθώριο να κάνουμε αρκετές ασκήσεις πάνω σε αυτό..Μπορεί τα βιντεάκια που ακολουθούν να είναι για την ΣΤ τάξη αυτό δεν στάθηκε εμπόδιο όμως στην κατανόηση τους.Η σταδιακή ενασχόλησή μας από τα ισοδύναμα κλάσματα στα κριτήρια διαιρετότητας ενός αριθμού κ αι τέλος στο ΕΚΠ με τη χρήση των κριτηρίων βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν πιο εύκολα την απαραίτητη αυτή γνώση που θα τους συνοδεύει σε όλα τα χρόνια τους.. τα βιντεάκια που χρησιμοποιήθηκαν

Παρασκευή

ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ :ΤΟ ΝΕΡΟ

Στα πλαίσια του μαθήματος της φυσικής οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 5 και ανέλαβαν να εκπονήσουν εργασίες με θέμα τα 4 στοιχεία της φύσης...ΓΗ ΑΕΡΑΣ ΦΩΤΙΑ ΝΕΡΟ..Σήμερα παρουσιάστηκε η πρώτη με θέμα το ΝΕΡΟ από τις: Κατερίνα ,Δέσποινα, Ραφαηλία και  Σοφία..
 Η πρώτη προσπάθεια των παιδιών ξεπέρασε κάθε προσδοκία..Η θεματολογία και η παρουσίαση  τους αγγιξε κάθε τομέα..Τα περιεχόμενα της εργασίας τους (η οποία είναι στη διάθεση των παιδιών αλλά και των γονέων τους) κάλυπτε τα εξής:
  • Τα 4 στοιχεία της φύσης
  • Αρχαία Ελληνική φιλοσοφία
  • Από την αρχαιότητα ως το Μεσαίωνα
  • Ν Ε Ρ Ο 
  • Οι μορφές του νεροϋ(Ελαφρύ ύδωρ,Βαρύ ύδωρ,υπερβαρύ ύδωρ
  • Το  νερό στη γη 
  • Ο κύκλος του νερού
  • Ιδιότητες του νερού
  • το νερό και οι ανθρώπινοι πολιτισμοί
  • το πρόβλημα της λειψυδρίας
  • Ιαματικές πηγές
  • Αποθήκευση γλυκού νερού
  • Οι μορφές του νερού στη φύση
  • Οι μεγάλες λίμνες του κόσμου
  • Η χρήση του νερού στη γεωργία και τη βιομηχανία 
  • Μια ιστορία για το νερό
Οι μαθήτριες , δεν παρέλειψαν να εκφραστουν καλλιτεχνικά  σχεδιάζοντας και ζωγραφίζοντας τον κύκλο του νερού αλλά και αφίσες ενώ προχώρησαν και στην δημιουργία ενός έργου με ανακυκλώσιμα υλικά..Τα παιδιά .βρεθηκαν πολλές φορές και εκτός σχολείου, οργάνωσαν τα πάντα μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια ενώ η δική μου παρέμβαση ήταν μηδαμινή ..Συγχαρητήρια στις μικρές μαθήτριες  μου και στην πρώτη από τις 4 ομάδες , που απέδειξαν ότι άν υπάρχει διάθεση και συνεργασία ,το αποτέλεσμα μπορεί να είναι παραπάνω από τις προσδοκίες μας.





Τρίτη

Ένα ποίημα απλό που κρύβει όμως το νόημα του να είσαι παιδαγωγός..

  
R. RUSSEL.

Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική:
Μαθαίνει να κατακρίνει
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα:
Μαθαίνει να καυγαδίζει
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ειρωνεία:
Μαθαίνει να είναι ντροπαλό

Αν ένα παιδί ζει μέσα στην ντροπή:
Μαθαίνει να είναι ένοχο
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κατανόηση:
Μαθαίνει να είναι υπομονετικό
Αν ένα παιδί ζει μέσα στον έπαινο:
Μαθαίνει να εκτιμά
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην δικαιοσύνη:
Μαθαίνει να είναι δίκαιο
Αν ένα παιδί ζει μέσα  στην ασφάλεια:
Μαθαίνει να πιστεύει
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην επιδοκιμασία:
Μαθαίνει να έχει αυτοεκτίμηση
Αν ένα παιδί ζει μέσα στην παραδοχή και φιλία:
Μαθαίνει να βρίσκει την αγάπη μέσα στον κόσμο. 
                                                                  R. RUSSEL.
 Και αν τιμωρούμε τα παιδιά μας τα μαθαίνουμε να τιμωρούν.

Πρόγραμμα δωρεάν εκπαίδευσης υπολογιστών..

ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ – ΤΡΙΤΕΚΝΟΙ - ΑΝΕΡΓΟΙ
 Πρόγραμμα ΔΩΡΕΑΝ εκπαίδευσης

Για το Σύλλογο Πολυτέκνων, πολυτέκνων με τρία παιδιά Νομού Ημαθίας και τους κατόχους κάρτας ανεργίας η σχολή πληροφορικής Easy Computer Education σε συνεργασία με τους συλλόγους και το τμήμα διεθνών εξετάσεων του πανεπιστημίου του Cambridge διοργανώνουν δωρεάν πρόγραμμα εκπαίδευσης στη πληροφορική για όλα τα μέλη και τις οικογένειες των συλλόγων άνω των 14 ετών που θέλουν να αποκτήσουν πιστοποιητικό πληροφορικής του πανεπιστημίου του Cambridge, αναγνωρισμένο από το ελληνικό δημόσιο, τον Α.Σ.Ε.Π. & βαρυσήμαντης σημασίας στον ιδιωτικό τομέα! Οι θέσεις των δικαιούχων του δωρεάν προγράμματος για το Ν. Ημαθίας με τα απαραίτητα δικαιολογητικά είναι 300.

Δωρεάν Προγράμματα σπουδών: Επιπέδου standard: Standard diploma (αρχάριοι χρήστες): windows, word, excel, internet. Διάρκεια 50 ώρες (1,5 – 2 μήνες). Full diploma (αρχάριοι χρήστες): windows, word, excel, internet, power point, access. Διάρκεια 90 ώρες (3,5 – 4 μήνες). Επιπέδου proficiency: Standard diploma (έμπειροι χρήστες): word, excel, internet. Διάρκεια 50 ώρες (1,5 – 2 μήνες). Full diploma (έμπειροι χρήστες): word, excel, internet, power point, access. Διάρκεια 90 ώρες (3,5 – 4 μήνες). (Με την απόκτηση του Full diploma Επιπέδου proficiency αποκτάται διδακτική επάρκεια και μπορείτε να εργαστείτε ως καθηγητής ή καθηγήτρια σε ιδιωτικές σχολές πληροφορικής και να ενταχθείτε στο μητρώο καθηγητών του Ο.Α.Ε.Δ ) Στα δωρεάν σεμινάρια δε περιλαμβάνονται τα παράβολα των εξέταστρων. Εγγραφές από 10/01/13 έως και 16/03/13 Απαραίτητη η υπόδειξη ταυτότητας ή πάσο του συλλόγου ή κάρτα ανεργίας. Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 10:00 π.μ – 21:00 μ.μ Πληροφορίες: Βέροια Εληάς 1 1ος Όροφος Τηλ: 23310-70102 Υπεύθυνος σπουδών: Μουρτζίλας Γ. Νίκο

Δεν κάνω διαφήμιση αλλά όταν υπάρχουν τέτοια προγράμματα που διευκολύνουν οικονομικά τότε καλό είναι να μην τα προσπερνάμε..Αν βρω και άλλα τέτοια προγράμματα θα τα ανακοινώνω..

Τετάρτη

Εικονική περιήγηση στην Αγία Σοφία

εικονική περιήγηση στην Αγία Σοφία  
(πατηστε στην πρόταση με το κόκκινο χρώμα και θα οδηγηθείτε στο site)

Η περιήγηση είναι από τούρκικη ιστοσελιδα  αλλά το ότι δεν γνωρίζουμε τη γλώσσα , δεν μας εμποδίζει να δούμε και να θαυμάσουμε τον μεγαλοπρεπή ναό 

Παθήσεις του Μυοσκελετικού σύστηματος..

Συζητώντας στο μάθημα της φυσικής για το σώμα μας , κάποιοι μαθητές ανέλαβαν να ετοιμάσουν κάποιες εργασίες..Ετσι παρουσιάστηκαν 2..Η μία από τον Τζ.Νίκο σχετικά με τις παθήσεις  του αναπνευστικού συστήματος και η άλλη από τον Στ.Κων/νο σχετικά με τις παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος..Ο Κωνσταντίνος τη δημιούργησε ήδη σε ppt οπότε αποφασίσαμε να σας την παρουσιάσουμε..΄Εχοντας στον πίνακα κρεμάσει ένα πόστερ που περιελάμβανε το μυοσκελετικό σύστημα ο Κων/νος έκανε την παρουσίασή του..Η επιστημονική ορολογία   μπορέι να δυσκόλεψε τα παιδιά   αλλά με την παρουσίαση και τις δικές μου επεξηγήσεις οι μαθητές  παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την εργασία.
Σας παρουσιάζω λοιπόν σήμερα  το Ppt του Κων/νου και σε λίγες μέρες θα ακολουθήσει και το Ppt του Νίκου...

Μαθηματικά και παιδιά..Μια δύσκολη σχέση.





ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΆ..

Από τα όσα έζησα ως μαθήτρια, τολμώ να πω ότι στο άκουσμα της λέξης "μαθηματικά"'οταν ήμουν στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο έτρεμα..Το ότι ο δάσκαλός ή οι καθηγητές μου προσπαθούσαν να μου μάθουν ότι υπάρχει μόνος ένας τρόπος να μάθω μαθηματικά και αυτός ήταν ο δικός τους με τρόμαζε και με έκανε κάθε φορά να αγχώνομαι και κάποτε συνειδητοποίησα ότι "μισώ" τα μαθηματικά..

Είχα έναν τρόπο δικό μου πιο αναλυτικό να φτάνω στην επίλυση προβλημάτων έχοντας όμως κατανοήσει τις απαραίτητες μαθηματικές έννοιες. .Θυμάμαι ότι αυτός που με έκανε και αγάπησα τα μαθηματικά και τη φυσική (όσο μπορούσα μετά από μια μεγάλη σχέση μίσους μαζί τους ) ήταν ο φυσικομαθηματικός μου ο κ.Φωτόπουλος .Ο συγκεκριμένος καθηγητής ,σχεδόν πάντα με έναν ευγενικό και υπέροχο τρόπο μετά από κάθε εξέταση μου έλεγε στο διάλειμμα χαμογελαστός ότι παρόλο που ξεκινούσα από την Αθήνα για Θεσσαλονίκη ,κάποιες φορές έκανα μια πορεία περίεργη μέσω άλλων προορισμών αλλά έφτανα εκεί που έπρεπε να πάω αλλά και κάποιες φορές με τον τρόπο και τις λύσεις που έδινα πήγαινα με αεροπλάνο και μάλιστα στη μισή ώρα από τους άλλους ..Βέβαια κάποια στιγμή κατάλαβα ότι ο τρόπος του είχε σχέση με το ότι αυτός ο καθηγητής μας, καταλάβαινε ότι τα μαθηματικά και η φυσική δεν ταίριαζαν στην ψυχοσύνθεση όλων μας, οπότε πολλούς από εμάς με τον τρόπο του, μας είχε χαλαρώσει και μας έκανε να φτάσουμε σε μια νορμάλ σχέση με τα μαθηματικά .Φυσικό και επόμενο λοιπόν,πάψαμε να ιδρώνουμε στο άκουσμα της φράσης από το μαθηματικό μας " βγάλτε χαρτί για να γράψουμε πρόχειρο διαγώνισμα".. ..΄Ηταν από τους εκπαιδευτικούς που μας άφηνε να χειριστούμε το λάθος μόνοι μας ,που απλώς ερχόταν από πάνω μας ξερόβηχε ,ακουμπούσε το χέρι του στον ώμο μας και με ένα χαμόγελο μας έδινε το σήμα ότι κάπου κάτι πάει λάθος και θα βγούμε στην..Κένυα ..Αυτό ήταν και το σήμα να κοιτάξουμε ξανά την πορεία της σκέψης μας και της στρατηγικής μας..Δεν έγινα βέβαια μαθηματικός ή φυσικός αλλά έμαθα ότι όταν σέβεσαι το ρυθμό με τον οποίο μαθαίνουν τα παιδιά ποτέ δεν θα αποτύχεις και ότι το πιο σημαντικό είναι να τα μάθεις να μην τα φοβούνται.

Σαν δασκάλα σήμερα μετά από τόσα χρόνια από τότε που ήμουν εγώ μαθήτρια ,είδα πολλές φορές εκείνη την αγωνία και το φόβο που ένιωθα εγώ στα μάτια των δικών μου μαθητών..Ειδικά των μεγαλύτερων παιδιών της Πέμπτης και της Έκτης τάξης.Είτε γιατί δεν είχαν κατανοήσει τη γνώση στο σημείο που έπρεπε να την κατέχουν ,είτε γιατί μεγαλύτερα παιδιά τους έλεγαν (και τους λένε )πόσο δύσκολα ή περίπλοκα είναι ,επηρεάζοντας την ψυχολογία τους ..Πρωταρχικός μου στόχος λοιπόν όταν μπαίνω σε μια τάξη ειδικά μεγάλη ,είναι να τα κάνω να καταλάβουν τα μαθηματικά στη δική τους γλώσσα ..Πάντα λοιπόν ξεκινάω με το να τους εξηγώ ότι ο κόσμος των μαθηματικών και των συμβόλων του είναι ένας κόσμος που τον ζούμε καθημερινά από το πρωί που θα σηκωθούμε κοιτώντας το ρολόι που έχει αριθμούς και μετράει το χρόνο μέχρι το βράδυ που θα κοιμηθούμε .Προσπαθώ να κάνω συσχετισμούς με την δική τους πραγματικότητα και τα βιώματά τους χρησιμοποιώντας όμως όρους που διέπουν τη μαθηματική επιστήμη....Τους δίνω ως παράδειγμα ένα μωρό και τους λέω ότι: "ένα βρέφος δεν γεννιέται και μέσα σε 2 μέρες περπατάει"..Υπάρχει μια σειρά ικανοτήτων που πρέπει να αναπτυχθούν και ότι αυτό γίνεται μέσω δραστηριοτήτων και ασκήσεων εξάσκησης..Ακόμα και με τα τετράδιά τους τα αντιπαραβάλλω..Τους εξηγώ και τους λέω ότι ένα τετράδιο περιποιημένο σημαίνει ότι έχω αναπτύξει την ικανότητα να στοιχειοθετώ τα δεδομένα με τέτοιο τρόπο ώστε να έχω ένα αποτέλεσμα που είναι και στόχος..Ποιος είναι αυτός?Να μου αρέσει και να με βοηθάει να ξαναδώ τις ασκήσεις μου όταν τις χρειαστώ και τις οποίες ,έχοντάς τες σε μια σειρά ,όταν έχουμε επανάληψη δεν αναγκάζομαι να πηγαίνω από την αρχή στο τέλος..Αλλά για αν φτάσω εκεί πέρασα από πολλά στάδια σκέψης και έρευνας ψάχνοντας για πιθανές λύσεις..Πχ,έκανα δεκάδες υποθέσεις του πως θέλω να είναι μια σελίδα στο τετράδιό μου .εφάρμοσα δεκάδες φορές τις σκέψεις μου για το πως θέλω να ναι κατανεμημένος ο χώρος του τετραδίου και τι θα καταλαμβάνει που ,κοίταξα άλλα τετράδια (λύσεις)συμμαθητών μου που θεωρούσα ότι φτάνουν σε αυτό που θέλω θέλοντας και εγώ να φτάσω στο ικανοποιητικό αποτέλεσμα για μένα και τέλος κατέληξα στο τελικό αποτέλεσμα που ήταν μια αποδεκτή λύση από όλους..

Μετά από αυτό η επαφή των παιδιών με τα μαθηματικά (αλλά και με το λάθος που δεν το βλέπω σαν αποτυχία αλλά σαν μέσο ανατροφοδότησης ή και αφορμή για την εισαγωγή της νέας μαθηματικής έννοιας.)είναι λιγότερο τραυματική και έτσι οικοδομείται μια σχέση ,τουλάχιστον όχι μίσους, απέναντι στα μαθηματικά.




ΘΕΩΡΙΑ Piaget ,Gagne, Brunner, και κονστρουκτιβιστική θεωρία


. O Piaget παρατήρησε ότι τα παιδιά που είχαν ίδια ηλικία έκαναν τα ίδια λάθη και ότι τα λάθη που έκαναν τα παιδιά των μικρών ηλικιών ήταν διαφορετικά από τα λάθη που έκαναν τα παιδιά των μεγαλύτερων ηλικιών. Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις καθόρισε τέσσερα βασικά στάδια της νοητικής ανάπτυξης του ανθρώπου. Αυτά είναι:

α. Το αισθησιοκινητικό στάδιο(0-2 χρόνια)Η γνωριμία με το περιβάλλον γίνεται χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις.

β. Το προσυλλογιστικό στάδιο(2-7 χρόνια)Το παιδί σχηματίζει τις στοιχειώδεις έννοιες και κάνει ταξινομήσεις. Δεν μπορεί να καταλάβει την έννοια της διατήρησης της ποσότητας. Μαθαίνει να αναγνωρίζει γεωμετρικά σχήματα ,να τα ταξινομεί ανάλογα με τη μορφή τους και να τα συγκρίνει με βάση τις διαστάσεις τους.

γ. Το στάδιο των συγκεκριμένων ενεργειών(7-12 ή 13 χρόνια). Ο εγωκεντρισμός του υποχωρεί και καταλαβαίνει την αντιστρεψιμότητα των πράξεων. Σχηματίζει τις βασικές έννοιες των μαθηματικών(μήκος, βάρος, εμβαδό, σύνολο). Δεν έχει αποχτήσει ακόμα την ικανότητα να σκέφτεται με αφηρημένο τρόπο.

δ. Το στάδιο των αφηρημένων ενεργειών(μετά τα 13 χρόνια) Η σκέψη του αποκτά αφαιρετική ικανότητα. Μπορεί να σχηματίζει υποθέσεις φανταστικές ή πραγματικές και να φτάνει σε συμπεράσματα.

Το πέρασμα από το ένα στάδιο στο επόμενο δεν έχει σταθερή χρονολόγηση. Σύμφωνα με τον Piaget κάθε μάθηση για να πραγματοποιηθεί πρέπει πρώτα να αφομοιωθεί, δηλαδή να πάρει μέσα στο μυαλό του παιδιού μια συγκεκριμένη μορφή σύμφωνη με τον εσωτερικό του κόσμο. Πρέπει επίσης να γίνει τροποποίηση των υπαρχουσών γνώσεων και εμπειριών, ώστε να συμπεριληφθούν στο γνωστικό πεδίο και οι νέες εμπειρίες και γνώσεις.





Η θεωρία μάθησης του Gagne Ο Gagne υποστηρίζει ότι οι δύσκολες μαθηματικες΄δραστηριότητες μπορούν να γίνουν απλούστερες και ότι κάθε μια δραστηριότητα μπορεί να οικοδομήσει την επόμενη γνώση που οδηγέι σε οκτώ κατηγορίες μάθησης..







Ακολουθεί ο Βrunner ..Aυτός ο μεγάλος επίσης επιστήμονας που ασχολήθηκε με τις θεωρίες μάθησης υποστηρίζει ότι ακόμα και τα πιο πολύπλοκα θέματα που θέλουν αφαιρετική ικανότητα ή πνευματική ωριμότητα αν μετατραπούν στη γλώσσα των παιδιών και στο κατάλληλο επίπεδο νοητικής ικανότητας τους τότε μπορούν να διδαχτούν..Στη θεωρία του Bruner βασίζεται η σπειροειδής διάταξη της ύλης των μαθηματικών στο δημοτικό σχολείο κατά την οποία δίνονται από τις πρώτες τάξεις πολύ νωρίς οι μαθηματικές έννοιες, στην αρχή με απλό τρόπο και αργότερα στις μεγαλύτερες τάξεις οι ίδιες έννοιες παρουσιάζονται με πιο περίπλοκη μορφή προσαρμοσμένες στην αντίστοιχη νοητική ηλικία αλλά και τάξη των παιδιών




Κονστρουκτιβιστική μάθηση..Σύμφωνα με αυτή το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με μια κατάσταση στις οποίες προσπαθεί να αντιδράσει χρησιμοποιώντας τις ιδέες και αντιλήψεις που προϋπάρχουν στο εσωτερικό του μυαλού του. Αν οι ιδέες και αντιλήψεις αυτές δεν τον βοηθούν στην κατανόηση, τότε τροποποιούνται, ώστε να κατανοηθεί νέα κατάσταση. Εδώ όμως υπάρχει και η ομάδα μέσα στην οποία κινείται ο μαθητής.. Οι διάφορες απόψεις μεταξύ των μελών της ομάδας μπαίνουν σε συζήτηση και η υπάρχουσα γνώση των μελών αμφισβητείται ,οργανώνεται ξανά και καταλήγει σε ένα λογικό ή πιθανό συμπέρασμα αλλα μέσα απο τη συνεργασία που έχουν τα μέλη μιας ομάδας.




Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Η γνώση ότι το παιδί σε κάθε ηλικία ανήκει σε ένα νοητικό στάδιο,(Πιαζέ) ότι δραστηριότητες που είναι περίπλοκες αν αναλυθούν σε απλούστερες βοηθάνε στη δόμηση της γνώσης αργά αλλά σταθερά , ότι η ύλη είναι σπειροειδής και ότι το παιδί μπορεί να λύνει προβληματικές καταστάσεις μόνο του με το δικό του ρυθμό και μετά να συζητάει με την ομάδα του τα αποτελέσματα εδραιώνοντάς πια την γνώση που θα γίνει η βάση για την παρουσίαση της επόμενης ύλης ,όλα αυτά είναι που διέπουν τον τρόπο διδασκαλίας των μαθηματικών( και όχι μόνο) μέσα στις τάξεις του σύγχρονου πια Δημοτικού Σχολείου...Το παιδί πια δομεί τη γνώση μέσα στο σχολείο με τη δική του αυτενέργεια και με το δικό του ρυθμό και μέσω δραστηριοτήτων πολύ διαφορετικών από τις δραστηριότητες που είχε η παλιά δασκαλοκεντρική διδασκαλία..

Στη σημερινή τάξη ο δάσκαλος κάνει μια μικρή παρουσίαση η οποία έχει μικρή διάρκεια, η παρουσίαση του διαθέτει ζωντάνια, εκφράζεται με λόγο πρόσχαρο, απλό, λιτό και εκφράζει θετική στάση ως προς το αντικείμενο της μάθησης με στόχο να οδηγήσει το μαθητή στην κατανόηση της μαθηματικής εννοιας. Από εκεί και πέρα σχεδιάζει μια δύο ή και τρεις δραστηριότητες που στόχο έχουν να κινητοποιήσουν το μαθητή και να συνδέσει αυτά που ήδη ξέρει με αυτά που μόλις του παρουσιάστηκαν αφομοιώνοντας πια τη γνώση.




ΤΙ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ




Αναφέρθηκα πιο πάνω στο τι εμποδίζει ένα μαθητή να κατανοήσει και να αγαπήσει τα μαθηματικά αλλά αναφέρθηκα μόνο σε εξωγενείς παράγοντες..Όμως υπάρχουν και ενδογενείς που αφορούν το ίδιο το παιδί..

Θα πρέπει όλοι μας εκπαιδευτικοί και γονείς να καταλάβουμε ότι υπάρχουν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που δεν μπορούν να κατανοήσουν τα μαθηματικά αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν στην κατάκτηση άλλων γνώσεων σε διάφορους τομείς αν δεν συνάδουν άλλες νοητικές δυσκολίες ή καταστάσεις..

-Ο ρυθμός μάθησης είναι διαφορετικός σε κάθε παιδί.

-Στα επόμενα τολμώ να πω ότι άνηκα και  εγώσαν μαθήτρια.. Δηλαδή
1..Η αδυναμία στη μάθηση των μαθηματικών μπορεί να έχει σχέση με το ιδιαίτερο στυλ σκέψης του παιδιού. Δε «χωνεύει» όπως λέμε το συγκεκριμένο μάθημα, γιατί δεν ταιριάζει στην ψυχοσύνθεσή του.

2-Υπάρχουν μαθητές που κάνουν συμβολική αναπαράσταση της μαθηματικής έννοιας προτού την κατανοήσουν ή την αποκωδικοποιούν με τέτοιο τρόπο στο μυαλό τους που τους βοηθάει να μην την ξεχάσουν αλλά αυτοί οι μαθητές χρειάζονται ανάλογα και τον αντίστοιχο χρόνο..Αν η έννοια είναι εύκολη η αποκωδικοποίηση μπορεί να χρειαστεί ελάχιστα λεπτά..Αν είναι δύσκολη έννοια τότε μπορεί να πάρει αρκετό χρόνο από το χρόνο του παιδιού..

3.-Άλλος ένας παράγοντας είναι το ίδιο το παιδί Υπάρχουν μαθητές οι οποίοι δυσκολεύονται να εντοπίσουν όλα τα δεδομένα . Στην αντίθετη πλευρά είναι οι μαθητές που μπορούν να διακρίνουν τις λεπτομέρειες σε ένα πρόβλημα Αυτοί συνήθως τα καταφέρνουν καλύτερα από τους άλλους Οι έρευνες έχουν δείξει ότι όσον αφορά τους πρώτους μαθητές που ανέφερα μαθαίνουν καλύτερα με τον αφηγηματικό τρόπο διδασκαλίας και για αυτό ο δάσκαλος θα πρέπει να είναι κοντά τους,να τους "αφηγηθεί"με παραστατικό τρόπο τη νέα έννοια και μετά να αφήσει τα εμπλακούν στις δραστηριότητες που έχει θέσει..




Συμπέρασματα.

Τα μαθηματικά πρέπει να καταλάβουν τα παιδιά ότι είναι μέσα στον ίδιο τους τον κόσμο και στην καθημερινότητά τους..Είναι μια επιστήμη που έχει τη δική της ορολογία αλλά και νόμους που τη διέπουν..

Η διδασκαλία των μαθηματικών απαιτεί μια βασισμένη στο σύνολο των μαθητών της τάξης οργάνωση..Πολλές φορές ο δάσκαλος θα αφήσει και το βιβλίο στην άκρη για να βοηθήσει τους μαθητές να κατανοήσουν και να εμπεδώσουν τη νέα μαθηματική έννοια προχωρώντας σε απλούστερες δραστηριότητες ειδικά όταν καταλαβαίνει ότι η τάξη δεν έχει κατακτήσει στο σύνολό της τη μαθηματική γνώση που έπρεπε να προϋπάρχει (Σπειροειδής διάταξη ύλης) για να πατήσει πάνω της η νέα έννοια ή η νέα προβληματική κατάσταση..Στο τέλος ,αφού κατακτηθεί το επίπεδο αυτό ,τότε μπορεί να επανέλθει στις πιο περίπλοκες δραστηριότητες που έχει το αντίστοιχο βιβλίο της τάξης..

Τα μαθηματικά είναι μια επιστήμη που μπορεί να μην αγαπηθεί από όλους τους μαθητές αλλά το σίγουρο είναι ότι με την κατάλληλη διαδικασία και διδασκαλία, μπορούν οι μαθητές να κατανοήσουν την αξία τους.

Παρασκευή

Τι μαθήματα έχουμε για την Τρίτη(για να μη ξεχνιόμαστε παιδιά)

Ναι παιδιά , το ξέρω "σας το χαλάω " καθώς έχετε 4 μέρες διακοπών ακόμα , αλλά για να προλάβω τα"¨κυρία δεν διάβασα γιατί το ξέχασα "σας λέω τι έχουμε για τη βδομάδα που έρχεται..
Γλώσσα είχατε τα ρήματα και την ορθογραφία καθώς και επανάληψη στα σχεδιαγράμματα που έχουμε κάνει..Σας είχα πει(αν το θυμάστε)  να προσπαθήσετε να κάνετε και κάποιο κείμενο πάνω στο κειμενικό είδος που σας δυσκολεύει..("οχι μεγάλο" είχα πει " και απλά να ακολουθείτε τα βήματα ώστε να το καταλάβετε")
Ιστορία έχουμε -όπως και στα θρησκευτικά- για την Αγία Σοφιά ..
Φυσική θα παρουσιάσουν οι συμμαθητές σας  τις εργασίες για το σώμα μας.
Μαθηματικά δεν είχατε τιποτα αλλά κάντε μια επανάληψη (για τον εαυτό σας βασικά)σε ό,τι μάθαμε και είχαμε γράψει στο τετράδιο σχετικά με Γεωμετρία..

ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΑΣ ..ΤΑ ΛΕΜΕ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ..

ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

Με τις ετοιμασίες για τη γιορτή μου,με τον κόσμο που είχαμε ,και με το συμμάζεμα μέτά άργησα να σας πω τις  ευχές μου για το 2013..
Ετεροχρονισμένα λοιπόν ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ.
Το 2013 να κρατήσει μακριά όσο μπορεί αρρώστιες ,πόνο,φόβους και προβλήματα.Να είναι μια χρονιά που θα μας φέρει έστω και για λίγο απαλλαγή από κάθε κακό που μπορέι να αγγίξει κάθε ανθρώπινη ύπαρξη..
Να μας δείξει πως να νοιαζόμαστε για τους άλλους και να μας βοηθήσει να καταλάβουμε ποια είνα η αξία της ζωής.
Να χαρίσει όνειρα,να φέρει νέες ιατρικές έρευνες για την καταπολέμηση ανιάτων ασθενειών και να χαρίσει όνειρα για μια καλύτερη ζωή..
ΝΑ ΣΚΟΡΠΙΣΕΙ ΑΠΛΟΧΕΡΑ ΑΓΑΠΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΕΥΤΥΧΙΑ ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΑΠΌ ΌΛΑ ΕΛΠΙΔΑ σε όλους μας που τόσο έχουμε ανάγκη..
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ Ο,ΤΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΣΕ ΟΛΟΥΣ..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...